Obraz losowy
556435_369689473071294_210836828956560_1190189_827265843_n.jpg
Czytelnia
Start
Klimaty
Motocykl Rockersa
Globetrotters
Opowiadania
Artykuły historyczne
Motocykle zabytkowe
Porady
Mapa Czytelni
Bezpieczeństwo
Firmy z klimatem
Patronaty Czytelni
Szarpanina 2012
Wyprawa Maćka
Wyprawa Cruiserowców
"Serce Motocyklisty"
"Gawędy Motocyklowe"
Bałkany pierwszy raz
Konkursy
II konkurs - 2012
I konkurs - 2011
Gościmy
Odwiedza nas 1 gość
Menu witryny
Start
Aktualności
Sznurki
kontakt
Szukaj
Archiwum JAWA & CZ
Wyjątkowa książka
Sprawdź bo warto
Kolporter RSS
metaTag Cloud
Podróże Globetrotters Motocykle zabytkowe Motocykl Rockersa motocykle zabytkowe Artykuły Opowiadania opowieści Artykuły historyczne Klimaty Klimaty - Rockers Zone Rockers'owe klimaty z doświadczenia Porady Jacot Jerzy Awramiuk Aktualności Kristos Hubertus Suchy M Zbyszek Maryański Tadeusz Pawlak ciekawostki Mazby IFA MZ BK 350 - Krótka historia Mienki Brein Piotr "Pepe" Wyatt Select Section Select Category Katarzyna Kuligowska klasyk Mariusz Reweda weteran Opowiadanie "Flamenco" Czy jesteś gotów wydać na mnie wyrok śmierci? Kristos Marek o motocyklu IFA BK 350 Norton Commando W mieście świętej wieży Guzów koło Żyrardowa - opuszczony pałac Sobańskich. Hubertus Rumcajs Dresda Triton (Tryton) Harleyem przez PRL Opowiadanie: "Stalowe Szczury - Ważny dzień" Rajd o kropelce 2008 Jak się budzi dwusuwy... KONKURS - Jeździć aby żyć... One way ticket... Szlakiem warowni krzyżackich... KONKURS - Błąd
Często czytane

powered_by.png, 1 kB

Motocykl PODKOWA 98 PDF Drukuj Email
Redaktor: Katarzyna Kuligowska   
23.09.2008.

Image MOTOCYKL PODKOWA 98

Zakłady Przemysłowe PODKOWA S.A. Legionowo miały swoją siedzibę we wsi Michałów k/Legionowa i usytuowane były przy przystanku kolejowym o nazwie Poniatów. Zakład zbudowany został na parceli o powierzchni 4 hektarów, przy czym większość terenu nie została nigdy zabudowana. Dziś cały teren jest podzielony na małe działki budowlane i stoją na nim prywatne domki jednorodzinne. Zakład częściowo spłonął w marcu 1943 roku, a "wyzwoleńcza sowiecka armia" swoimi bombami obróciła w gruzy resztę zabudowań.

 

Produkcję motocykli Podkowa 98 rozpoczęto w lutym 1939 roku. Rok wcześniej wykonano tylko serię próbną, składającą się z dziesięciu maszyn. Ogółem wykonano około 120-130 motocykli.
Motocykl był wzorowany (licencja?) na angielskim motocyklu Baker produkowanym przez zakłady The James Cycle Company. Standardowo, tak jak i w innych podobnych motocyklach polskich, w podwozie wbudowano doskonały silnik "Villiers Mark 9D" w wersji "UNIT 98" o pojemności skokowej 98 ccm (50x50 mm). Silnik był zblokowany z trzybiegową skrzynką biegów o sterowaniu ręcznym, przy pomocy lewarka bezpośrednio ze skrzynki biegów.

 

podkowa


 

Do czasów współczesnych przetrwało 21 motocykli w różnym stopniu zachowania i oryginalności. Autorka niniejszego artykułu mieszka kilkaset metrów od miejsca produkcji i jest w posiadaniu trzech motocykli Podkowa 98.

 

 

8

 

Każdy motocykl Podkowa był sprzedawany ze specjalnym certyfikatem potwierdzającym wysoką jakość produktu, oraz gwarancją na części udzielaną na 6 miesięcy. Objęte gwarancją części trzeba było odebrać "loco Wytwórnia" i samodzielnie wymienić.
Prezentowane fotografie przedstawiają chyba jedyne tego typu zachowane do dziś dokumenty.

 cc

ZOBACZ REKLAMY PRASOWE I PROSPEKT REKLAMOWY

 

Dane techniczne Podkowy 98

 

SILNIK

 

  • dwusuwowy jednocylindrowy
  • średnica x skok tłoka - 50mm x 50mm
  • pojemność skokowa silnika - 98 cm3
  • stopień sprężania 1:5
  • moc - 3 KM przy 3000 obrotów/min.
  • zapłon - iskrownikowy
  • prądnica-iskrownik - Villiers 6V 18W
  • gaźnik - Midget (dla silników BBA), jednodźwigniowy (dla HL)
  • układ wydechowy - dwie rury wydechowe z tłumikami cylindrycznymi

 

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

  • sprzęgło mokre, jednotarczowe
  • skrzynia biegów sterowana ręcznie, zblokowana z silnikiem o trzech przełożeniach:
    • bieg 1 - 2,92
    • bieg 2 - 1,62
    • bieg 3 - 1
  • przeniesienie napędu na koło łańcuchem Reynolds 1/2 cala

 

RAMA I ZAWIESZENIA

  • rama rurowa, pojedyncza, zamknięta
  • zawieszenie przednie widelec trapezowy, tłoczony z blachy
  • zawieszenie tylne sztywne, wykonane z rurek

 

KOŁA I OGUMIENIE

  • przednie i tylne 19 cali z oponami "Polska Opona Stomil Balon 3,00 x 19"

 

WYMIARY

  • długość 1950 mm
  • szerokość 670 mm
  • wysokość 880 mm
  • rozstaw osi 1350 mm
  • masa własna 70 kg
  • obciążenie dopuszczalne 2 osoby

 

DANE EKSPLOATACYJNE

  • prędkość maks. 65-70 km/h
  • zużycie paliwa ok. 2,5 l/100 km mieszanki benzyny z olejem (15:1)
  • pojemność zbiornika paliwa 12 l.

 

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

  • siodło pasażera montowane na bagażniku
  • podnóżki dla pasażera przykręcane do tylnej części ramy
  • pojemnik na suche baterie (do świateł postojowych)
  • puszka narzędziowa wraz z narzędziami
  • pompka do kół
  • dźwignia i linka dekompresora

 

 

b

 Zbiornik paliwa z początku produkcji. Widać wyraźnie ślady klepania młotkiem na dnie i oczywiście cztery słynne hacele jako podpórki... Takie zbiorniki posiadała większość wyprodukowanych motocykli, a 4 hacele pozwalają odróżnić ten motocykl od innych, podobnych angielskich setek z Villiersem. Niestety, motocykle mocno zniszczone mogą wyglądać jak Podkowa, ale dno zbiornika paliwa pozwala ustalić markę motocykla jednoznacznie. Hacele były tylko w Podkowach, a np. angielski Baker miał rurki przyspawane bezpośrednio do dna zbiornika.

 

 

b

Zbiornik z okresu przejściowego. Gaźnik typu "jednodźwigniowego" był wyższy od "Midgeta" i żeby uchronić linkę gazu przed załamywaniem się o dno zbiornika, wspawano odpowiednią wnękę... Takich zbiorników wyprodukowano tylko kilka (kilkanaście) w okresie lipiec - sierpień 1939. Pod dnem zbiornika są oczywiście 4 hacele jako wsporniki. Motocykle z takimi zbiornikami prawdopodobnie posiadały silniki licencjonowane, produkowane w kieleckiej Hucie Ludwików. Silniczki te posiadały wybite literki HL za numerem silnika. Znane mi są dwa takie zbiorniki, w tym jeden u mnie.

 

 

b

 Końcowy okres produkcji. Pozbawiono zbiornik haceli i rurek, ale dzięki mocowaniu na blaszkach, można było unieść zbiornik do góry i rozwiązać problem z linką gazu. Ten typ zbiornika paliwa zastosowano prawdopodobnie tylko w ostatniej, krótkiej serii wypuszczonej tuż przed wybuchem wojny. Zachowały się trzy takie zbiorniki (ja posiadam dwa), w tym jeden z oryginalnymi nalepkami, który jest w moim posiadaniu.

 

 

bBaker - motocykl produkowany przez The James Cycle Co. w latach 1938-1939. W Polsce sprzedawany z silnikami 98 i 122 ccm przez spółkę ZOREL. Prawdopodobnie Podkowa produkowana była na licencji tego właśnie motocykla. Wyraźnie widać wielkie podobieństwo, ale widać też inne pochylenie silnika w ramie w stosunku do Podkowy - w Podkowie silnik umieszczony jest prawie pionowo, w Bakerze pochylony do przodu. Ponadto zbiornik paliwa, mimo podobieństw, ma rurki przyspawane bezpośrednio do dna (bez haceli czy innych wsporników).

 

jJames ML - motocykl produkowany od 1944 roku z przeznaczeniem dla wojsk desantowych. Duże ilości Jamesów zrzucane były wraz z desantem alianckim w Normandii. Jak widać na fotografii, motocykl ten był rozwinięciem Bakera.

 

 

 

 

 

5

 

Tymczasowy opis obsługi

 

ZOREL, Sp. z o.o.
Generalne Przedst. motocykli PODKOWA
Warszawa, Królewska 23

Wskazówki dla posiadaczy motocykli PODKOWA o litrażu 98 i 125 cc.

 

URUCHOMIENIE SILNIKA

  1. Należy napełnić zbiornik benzyny mieszanką oliwy i benzyny o przepisanym stosunku (patrz smarowanie), najlepiej mieszankę robić w bańce i gotową wlać do baku.
  2. Otworzyć dopływ benzyny do karburatora.
  3. Przekręcić rączkę do gazu o 1/4 obrotu.
  4. Sprawdzić, czy lewarek biegów nastawiony jest na luz.
  5. Lekko zanurzyć igłę karburatora.
  6. Energicznie nacisnąć starter do dołu.

UWAGA: Nie należy nigdy przez dłuższy czas pozostawiać pracującego silnika podczas postoju, gdyż jest to szkodliwe ze względu na brak przewiewu powietrza chłodzącego.

RUSZENIE Z MIEJSCA

  • Po wyciśnięciu sprzęgła włączyć pierwszy bieg (w kierunku siodełka motocykla) i powoli puszczając sprzęgło jednocześnie obracać rączką gazu dla nadania rozpędu. Po ruszeniu znowu wycisnąć sprzęgło, włączyć drugi bieg i tak samo postąpić przy trzecim biegu. W celu zatrzymania motoru należy wycisnąć sprzęgło, zahamować za pomocą hamulca nożnego, wzgl. nożnego i ręcznego, i lewarek biegów nastawić na luz. Do zmiany biegów nigdy nie należy używać siły.

 

SMAROWANIE

Silnik.

    • Smarowanie silnika Villiersa nie wymaga żadnego zachodu, gdyż jest zupełnie automatyczne. Oliwa, która jest domieszana do benzyny w odpowiednim stosunku (16 cz. benzyny do 1 cz. oliwy, czyli na 4 litry benzyny 1/4 litra oliwy) dostaje się do cylindra i części silnika przez karburator. Do mieszanki należy używać oliwy tylko w bardzo dobrym gatunku. Polecamy gatunek "D" Gargoyle Mobiloil.

Koła.

    • Piasty kół są zaopatrzone w urządzenia, pozwalające wprowadzić smar. Do piast należy wpuszczać smar co 1000 km. i to nie za dużo, aby nie przedostawał się do bębna hamulcowego. Jest rzeczą konieczną używanie dobrych gatunków lekkich tłuszczów, np. Gargoyle Mobiloil - Grease. Może też być olej używany do mieszanki, przy czym jednak wszelkie części muszą być smarowane w krótszych odstępach czasu.

Skrzynka biegów.

    • Do skrzynki biegów należy dolewać oliwy w gatunku "D" Gargoyle Mobiloil po przejechaniu każdych 1800-2000 km. W tym celu odkręcamy śrubę o chromowanej główce, znajdującą się tuż za cylindrem, oraz śrubę o sześciokątnej główce z wykrojem na śrubokręt, znajdującą się z prawej strony silnika między kołem rozpędowym a starterem. Przez górny otwór wlewamy oliwę tak długo aż osiągnie poziom bocznego otworu. Po napełnieniu należy oba otwory dobrze zakręcić.

Sprzęgło.

    • Przez otwór, znajdujący się u dołu z lewej strony kartery (zakręcony śrubą o chromowanej główce) należy co 2000 km. dolewać oliwy w gatunku używanym do skrzynki biegów.

Wieszaki i bolce.

    • Wszystkie wieszaki zaopatrzone są w otwory do smarownicy. Smarowanie należy przeprowadzać co 500 km., wciskając smar tak długo aż nie wystąpi on nazewnątrz.

Łańcuch tylnego koła.

    • Łańcuch ten polecamy specjalnej opiece kierowcy. Wewnętrzną stronę (stykającą się z trybami) należy smarować co 300-400 km. Co jakiś czas należy zwrócić uwagę, czy łańcuch się nie wyciągnął, a w razie stwierdzenia luzu - tylne koło należy przesunąć do tyłu. Uskutecznia się to przez zluzowanie nakrętek tylnej osi i równomierne wkręcanie śrub regulacyjnych, znajdujących się z obu stron osi. Śruby te należy następnie zakontrować. Należy potem pamiętać o wyregulowaniu hamulca.

 

ZDEJMOWANIE TYLNEGO KOŁA

  • Po zluzowaniu nakrętek z obu stron osi, odpinamy łańcuch przez zdjęcie łączącego ogniwka i zdejmujemy połączenie hamulca. Po wykonaniu powyższych czynności koło daje się łatwo wyciągnąć.

ŚWIECA

  • W razie stwierdzenia trudności przy zapalaniu, należy wykręcić świecę i zeskrobać scyzorykiem, lub szczoteczką drucianą nagar, znajdujący się na elektrodach. Po przepłukaniu świecy w benzynie i wysuszeniu należy ją z powrotem wkręcić.

 

DOCIERANIE NOWEGO MOTOCYKLA

  • Odpowiednie docieranie nowego motocykla decyduje o całym późniejszym żywocie i pracy motoru. Należy bezwzględnie przestrzegać następujących instrukcji: przy pierwszych 500 km - co 50-100 km sprawdzać i dociągać wszystkie śruby i nakrętki. Szybkość jazdy nie powinna przekraczać 30 km na godz. Do benzyny należy dolewać większy procent oliwy (1 do 10). Sprawdzać tylny łańcuch - dociągać, oliwić. Przy następnych 500 km - szybkość może dochodzić do 45 km na godz. Do benzyny dolewać należy oliwy w stosunku 1 do 13. Sprawdzać łańcuch tylny - dociągać śruby i nakrętki.

 

 

Pani Katarzyna

 

artykuł pochodzi ze strony: Pani Katarzyny Kuligowskiej: http://www.podkowa98.pl/

i jest publikowany za wiedzą i zgodą autorki za co serdecznie i gorąco dziękuję.

Oceń artykuł i Podyskutuj na FORUM 

Wszelkie prawa do użytych na tej stronie materiałów, nazw i znaków handlowych należą do ich właścicieli. Prawa autorskie do zdjęć, artykułów i komentarzy należą do ich autorów.

 

Zmieniony ( 29.11.2008. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
© 2014 Czytelnia Motocyklowa BreinRide :: Joomla! jest Wolnym Opogramowaniem wydanym na licencji GNU/GPL.
Wydanie polskie: Polskie Centrum Joomla!